Mazurek z czekoladowym ganache i pralinami

Wielkanoc minęła nam bardzo szybko i po świętach pozostało tylko wspomnienie. Świąteczne przysmaki i ciasta też już są jedynie wspomnieniem. W tym roku na naszym stole zagościły mazurki co wcale nie zdarza się często bo jakoś wcześniej wszyscy woleli inne ciasta. Jednak z biegiem lat coś się nam odmieniło i tegoroczne mazurki okazały się strzałem w dziesiątkę. 

Mazurki to przeważnie bardzo słodkie wypieki, ale kiedy samo ciasto posmaruje się najpierw kwaskowym dżemem to smak nadzienia będzie przełamany. Tak też właśnie robię i dzięki temu mazurki wychodzą przepyszne. Przy tych wypiekach ważne jest żeby warstwa ciasta była cienka, ma tylko podtrzymywać wypełnienie. Nadzienie za to ma być słodkie, bogate, świąteczne i czekoladowy ganache doskonale się tutaj nadaje. Pamiętajcie, że mazurka można upiec nie tylko na Wielkanoc bo przecież jeśli nazwiemy go tartą będzie równie smaczny.

mazurek czekoladowy , tarta z czekoladą , tarta czekoladowa , ganache , czekolada , ciasto , kruche ciasto migdałowe , kruchy spód , wielkanoc , wielkanocne przysmaki , słodkości , moje wypieki , ciasta domowe , mazurki


Mazurek z nadzieniem czekoladowym 

czas przygotowania: 30 minut + czas pieczenia ciasta + etapy chłodzenia
składniki:
  • CIASTO na 2 mazurki  - 140 g masła 
  • 50 g cukru pudru 
  • 1 jajko
  • 200 g mąki pszennej, luksusowej
  • 50 g mielonych migdałów 
  • 1 szczypta soli
  • 1 łyżeczka pasty waniliowej albo ziarenka z jednej laski wanilii

  • NADZIENIE na 1 mazurek - 100 g czekolady mlecznej
  • 100 g czekolady białej 
  • 100 ml śmietanki 30%
  • kilka łyżeczek konfitury z mirabelek 
  • dodatkowo - czekoladowe praliny-jajeczka, wiórki czekoladowe albo bakalie


mazurek czekoladowy , tarta z czekoladą , tarta czekoladowa , ganache , czekolada , ciasto , kruche ciasto migdałowe , kruchy spód , wielkanoc , wielkanocne przysmaki , słodkości , moje wypieki , ciasta domowe , mazurki
mazurek czekoladowy , tarta z czekoladą , tarta czekoladowa , ganache , czekolada , ciasto , kruche ciasto migdałowe , kruchy spód , wielkanoc , wielkanocne przysmaki , słodkości , moje wypieki , ciasta domowe , mazurki
mazurek czekoladowy , tarta z czekoladą , tarta czekoladowa , ganache , czekolada , ciasto , kruche ciasto migdałowe , kruchy spód , wielkanoc , wielkanocne przysmaki , słodkości , moje wypieki , ciasta domowe , mazurki
mazurek czekoladowy , tarta z czekoladą , tarta czekoladowa , ganache , czekolada , ciasto , kruche ciasto migdałowe , kruchy spód , wielkanoc , wielkanocne przysmaki , słodkości , moje wypieki , ciasta domowe , mazurki


Jak zrobić mazurka z czekoladą?

CIASTO - miękkie masło utarłam z cukrem pudrem aż nabrało puszystości i zbielało. Dalej ucierając dodałam jajko a następnie stopniowo, partiami, mąkę wymieszaną z solą i mielonymi migdałami oraz wanilię. Kiedy składniki się połączyły wyjęłam ciasto z miski na posypaną mąką stolnicę. Podzieliłam na 2 mniej więcej równe części bo taka porcja ciasta przeznaczona jest na 2 mazurki.

Jedną część ciasta rozwałkowałam na dość cienki placek o wymiarach ok. 40x16 cm i nawinęłam go na wałek. Dzięki temu łatwiej było mi przenieść ciasto na foremkę 35x12 cm. Ciasto docisnęłam delikatnie do dna i boków formy, wystające fragmenty odcięłam nożem. Całą powierzchnię gęsto nakłułam i odstawiłam formę do lodówki na godzinę.

Schłodzone ciasto piekłam ok. 15-20 minut w piekarniku nagrzanym do 200 st. C. Powinno się porządnie zrumienić. Gdy się upiekło wyjęłam foremkę z pieca i zostawiłam do całkowitego ostudzenia.

NADZIENIE - upieczone, dobrze wystudzone ciasto wyjęłam z foremki. Spód posmarowałam konfiturami.

Białą i mleczną czekoladę posiekałam drobno, każdą oddzielnie, i przesypałam do oddzielnych miseczek. Śmietankę zagotowałam w rondelku. Gorącą zalałam czekoladę wlewając 40ml do białej części a 60 do mlecznej. Po 2 minutach delikatnie zamieszałam zawartość każdej miseczki i odstawiłam żeby wszystko przestygło. Powstał czekoladowy ganache czyli kremowa masa czekoladowa. Kiedy wszystko zaczęło gęstnieć najpierw wylałam na kruche ciasto część z czekoladą mleczną i rozprowadziłam po całej powierzchni. Następnie łyżeczką wylałam na wierzch poprzedniej warstwy masę z białej czekolady tworząc nieregularne wzorki. Można porobić jeszcze esy floresy za pomocą wykałaczki.

Część czekoladowych jajeczek pokruszyłam, niektóre zostawiłam w całość. Zanim nadzienie zastygło posypałam nimi powierzchnię i odłożyłam mazurka do chłodne miejsce żeby całość stężała. Mazurek jest najlepszy następnego dnia po przygotowaniu albo nawet kilka dni później.

Przypominam, że ilość składników ciasta podana z przepisie wystarczy na przygotowanie 2 mazurków, ale drugiego zrobiłam z innym nadzieniem.

mazurek czekoladowy , tarta z czekoladą , tarta czekoladowa , ganache , czekolada , ciasto , kruche ciasto migdałowe , kruchy spód , wielkanoc , wielkanocne przysmaki , słodkości , moje wypieki , ciasta domowe , mazurki

6 komentarzy:

  1. Pierwszy raz robiłam w ub.roku, był pyszny!Teraz przeglądam przepisy ,bo czas zaplanować sobie co zrobię w tym roku..Dziękuję za inspiracje ...

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam, chciałabym wypróbować przepis, zastanawiam się tylko jaką konfiturę mogłabym użyć zamiast tej z mirabelek? nie wiem czy uda mi się kupić taką w UK. Z góry dziękuję za radę..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakiejś kwaskowa żeby przełamać słodycz innych składników

      Usuń
  3. Witam, jaką inną konfiturę poleciłaby pani zamiast mirabelkowej?

    OdpowiedzUsuń
  4. ja używam morelowej,polecam

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger