Inwazja świetnych babek!

Tym razem wspólne pichcenie zaproponowałam Ola. Poddała pomysł na upieczenie babki ziemniaczanej. Ucieszyłam się bo chociaż lubię ziemniaki a taką babkę jadłam z przyjemnością wiele razy to z niewiadomych przyczyn nigdy sama jej nie piekłam - czy to nie dziwne? Dla mnie bardzo i z radością wzięłam się za przygotowywanie składników. Cały przepis leciutko zmieniłam dostosowując do własnych potrzeb, ale to przecież normalka, że przekręcam wszystko co się da :D Nie dodałam też do masy proponowanego w oryginalnym przepisie czosnku bo . . . po prostu o nim zapomniałam.

Do zabawy przyłączyły się jeszcze: Asiek, Kasia, Alda, Bożena, Basia,
i Kasia Prezydentowa i ich babki pojawiły się już albo pojawią się dzisiaj na blogach.

babka ziemniaczana, kugiel, kartoflak, baba ziemniaczana z białą kiełbasą, biała kiełbasa, zapiekanka ziemniaczana, kartofle, ziemniaki, sos grzybowy

składniki:
  • ok. 2 kg ziemniaków
  • 150 g wędzonego podgardla
  • 400 g wędzonego boczku
  • 3 duże cebule
  • 8 kawałków białej surowej kiełbasy, ok. 1 kg
  • 2 łyżeczki soli
  • 1 łyżeczka pieprzu ziołowego
  • 1 łyżeczka podlaskiej przyprawy do grzybów i innych dań
  • 1 czubata łyżka majeranku
  • 4 jajka
  • 4 łyżki mąki pszennej pełnoziarnistej

babka ziemniaczana, kugiel, kartoflak, baba ziemniaczana z białą kiełbasą, biała kiełbasa, zapiekanka ziemniaczana, kartofle, ziemniaki, sos grzybowy

sposób przygotowania:
naszykowałam formę - tortownicę śr.32 cm i dno wyłożyłam papierem do pieczenia przytrzymując go obręczą.


Ziemniaki obrałam i starłam na tarce o drobnych oczkach, tak jak na placki. Masę przekładałam w trakcie tarcia, porcjami, na sito żeby odciekł nadmiar wody z ziemniaków a taką osączoną przekładałam do miski. Gdy wszystkie ziemniaki już były starte i osączone zlałam delikatnie wodę, która z nich pozostała a skrobię z dna dodałam do masy ziemniaczanej.

Podgardle pokroiłam w drobną kostkę, zrumieniłam lekko na patelni. Dodałam pokrojony w nieco większą kostkę boczek i razem podsmażyłam. Dosypałam posiekane cebule i smażyłam aż się zeszkliły.

babka ziemniaczana, kugiel, kartoflak, baba ziemniaczana z białą kiełbasą, biała kiełbasa, zapiekanka ziemniaczana, kartofle, ziemniaki, sos grzybowy

Zawartość patelni dodałam do tartych ziemniaków, wbiłam jajka, dodałam przyprawy i mąkę, wymieszałam całość bardzo dokładnie. Połowę masy przełożyłam do tortownicy, koliście ułożyłam kawałki surowej kiełbasy tworząc 2 kręgi i przykryłam je resztą masy.

Formę wstawiłam do piekarnika nagrzanego do 180 st. C i piekłam 2 godziny. Po upieczeniu zostawiłam w piekarniku na jakiś czas żeby babka odpoczęła i związała się -  taki zabieg sprawił, że była bardziej zwarta bo krojona od razu po upieczeniu może się rozlatywać.

Podałam z podsmażoną cebulą i sosem grzybowym. Wielka porcja wystarczy nam chyba na 3 dni :-))) a odsmażana jest równie pyszna a może nawet lepsza :-)

Dziękuję wszystkim za wspólną zabawę, jak zwykle było pysznie. 

babka ziemniaczana, kugiel, kartoflak, baba ziemniaczana z białą kiełbasą, biała kiełbasa, zapiekanka ziemniaczana, kartofle, ziemniaki, sos grzybowy

12 komentarzy:

  1. Piękna ta Twoja baba!! Również dziękuję za wspólne gotowanie!:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękna prezentacja i interesująca wersja z białą kiełbasą.
    Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękna babka :-)
    Zainteresowała mnie ta biała kiełbasa, tak jeszcze nie robiłam.
    Możesz zdradzić jak robisz sos grzybowy, bo na zdjęciu wygląda "że aż ślinka cieknie"
    migotka333

    OdpowiedzUsuń
  4. Jej jaka piękna:) ale ta kiełbaska w tych ziemniaczkach to musi być pyszna .Następnym razem upiekę według twojego pomysłu i dziękuję za miłe chwile:))

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajny pomysł z tą kiełbasą, podoba mi się
    Dziękuję za zabawę i pozdrawiam (moja pojawi się wieczorkiem)

    OdpowiedzUsuń
  6. wszystkie babeczki są takie apetyczne, że aż ślinka cieknie!

    Migotka333, sos jest z pieprzników trąbkowych, z odrobiną cebuli podsmażonej na łyżeczce masła a potem podlany śmietanką, doprawiony solą, pieprzem i tymiankiem.

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziękuję za wspólną zabawę...a Twoja babka jest cudna...muszę zrobić z dodatkiem bialej kiełbasy..

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie sądziłam, że babkę ziemniaczaną można podać na tak wiele sposobów :)
    Twoja jest cudna :)
    Pozdrawiam i dziękuję za wspólne gotowanie :))))))))))))))

    OdpowiedzUsuń
  9. Aldi, i właśnie te "przekręty" podstawowego przepisu są w takim gotowaniu najlepsze! do następnego :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. kurcze... fajnie sie to prezentuje... :) Może i ja spróbuję ...

    OdpowiedzUsuń
  11. Miałaś świetny pomysł z tą biała kiełasą! Upieczona w babce pewnie wyszła bardzo delikatna... Dziękuję za kolejne wspólne danie! :)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger