Beza kawowa z kremem czekoladowym i malinami

Już kilka razy pisałam, że beza z kremem jest lubiana przez nas wszystkich, rodzinę i przyjaciół. Jeśli tylko mam nadmiar białek to piekę coś bezowego. Najbardziej smakuje nam wersja z owocami bo ich kwaskowy smak równoważy słodycz samej bezy. Ale w tej dzisiejszej jeszcze krem czekoladowy przełamuje tę słodkość bo do niego dodatkowego cukru już nie dodawałam. 

Beza może być bardzo efektownym tortem na  specjalną okazję. Odpowiednio przybrana będzie ozdobą stołu i zwieńczeniem np. uroczystego obiadu. 

Białka na bezę miałam sprzed kilku dni. Zostały mi po pieczeniu drożdżówek, do których użyłam samych żółtek. Stały w nie przykrytej szklance i przez ten czas trochę odparowały co doskonale wpływa na ubijanie piany. Możecie też użyć białek wcześniej zamrożonych, tylko trzeba wyjąć je z zamrażarki odpowiednio wcześniej i pozwolić im się rozmrozić. Białka do ubijania powinny mieć temperaturę pokojową.

pavlova, beza pavlowej, beza z kawą, krem czekoladowym, deser, desery, torcik bezowy


Kawowa beza z czekoladowym kremem i malinami 

czas przygotowania: 30 minut + czas pieczenia/suszenia bezy
składniki: 
  • BEZA - 200 ml białej jaj kurzych 
  • duża szczypta soli 
  • 300 g cukru pudru 
  • 1 łyżka mąki ziemniaczana 
  • 1 łyżka octu winnego 
  • 5 łyżeczek kawy zbożowej rozpuszczalnej 

  • KREM - 300 ml śmietanki kremówki 30%
  • 125 g serka mascarpone 
  • 100 g gorzkiej czekolady 
  • 2 garści świeżych malin 
  • listki mięty albo melisy do dekoracji 

pavlova, beza pavlowej, beza z kawą, krem czekoladowym, deser, desery, torcik bezowy
pavlova, beza pavlowej, beza z kawą, krem czekoladowym, deser, desery, torcik bezowy
pavlova, beza pavlowej, beza z kawą, krem czekoladowym, deser, desery, torcik bezowy

Jak zrobić bezę kawową?

BEZA - białka wlałam do dokładnie umytej i osuszonej miski. Dodałam sól i zaczęłam ubijać mikserem. Kiedy piana była bardzo gęsta powoli, po łyżce dodawałam cukier, oczywiście nie przerywając ubijania. Ubijałam dalej aż piana stała się sztywna i lśniąca. Wtedy dodałam ocet, po chwili mąkę ziemniaczaną a po kolejnej chwili kawę i ubijałam jeszcze kilka chwil aż kawa dobrze połączyła się z białkami.

Sztywną pianę kawową wyłożyłam na blachę wyłożoną papierem do pieczenia formując koło o śr. mniej więcej 24 cm. Możecie zrobić mniejsze a wyższe, wedle uznania. Pamiętajcie, że zwykle beza troszkę rozchodzi się na boki.

Blachę z bezą wstawiłam do piekarnika nagrzanego do 120 st. C i piekłam 30 minut. Po tym czasie zmniejszyłam temperaturę do 100 st. C i suszyłam ją kolejne 2 godziny. Po wysuszeniu wyjęłam z pieca i zostawiłam do ostudzenia. Można upiec ją dzień wcześniej przed planowanym podaniem, ale trzeba przechowywać w suchym miejscu.

Jak zrobić krem czekoladowy?

100 ml śmietanki zagrzałam mocno i wrzuciłam połamaną na małe kawałeczki czekoladę. Kiedy się rozpuściła wymieszałam na gładką masę i odstawiłam do ostudzenia.

Resztę śmietanki, mocno schłodzoną, ubiłam na sztywno. Dodałam serek mascarpone i masę śmietanowo czekoladową, ubijałam jeszcze chwilę a następnie odstawiłam krem do lodówki na godzinę żeby stężał.

Krem wyłożyłam na schłodzoną bezę. Na wierzchu ułożyłam maliny i przybrałam listkami melisy.

Krem radzę nakładać nie wcześniej niż 1-2 godziny przez podaniem bezy żeby pod nim nie rozmiękła. Bezę z kremem przechowujemy w lodówce.

pavlova, beza pavlowej, beza z kawą, krem czekoladowym, deser, desery, torcik bezowy



4 komentarze:

  1. Pyszna beza. I te piękne maliny... Nic tylko jeść :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam bezy :) No i ten dodatkowy atut, że nie mają glutenu. Świetne zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
  3. Koniecznie muszę spróbować tego przepisu. Niech mi Pani podpowie czy tą kawę do bezow dodaje taka zupka czy mogę ja rozpuścić w minimalnej ilości wody?

    OdpowiedzUsuń
  4. kawę po prostu dosypałam w trakcie ubijania kiedy piana była już sztywna i jeszcze chwilę ubijałam

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger