Słodkie bułeczki. Drożdżówka cynamonowa do odrywania

Pomyślałam sobie o puchatej, pachnącej drożdżówce więc szybko zagniotłam ciasto nie czekając aż przejdzie mi na nią ochota. Kiedy ciasto rosło ja już sobie wyobrażałam cudowny zapach domowego ciasta, który niedługo wypełnił cały dom. Pewnie podrażnił też porządnie sąsiadów bo latem wszystkie okna pootwierane. Dzisiaj jednak nie będzie się czym dzielić - u nas takie puszyste, świeże drożdżówki szybko znikają.

Owoców na targu w brud, ale zjadamy je chętniej na surowo a część przerabiam chowając do słoików. Do ciasta dodałam więc pachnący cynamon, placek z owocami będzie innym razem, dobrze?

drożdżówka cynamonowa , ciasto , bułki maślane z cynamonem , moje wypieki


Drożdżówka z cynamonem czyli bułeczki do odrywania


czas przygotowania: ok. 40 minut + czas wyrastania + 35 min. pieczenia
składniki:
  • ZACZYN - 20 g świeżych drożdży 
  • 15 g mąki pszennej
  • 10 g cukru zwykłego
  • 150 ml mleka

  • CIASTO WŁAŚCIWE - 300 g mąki pszennej t.405
  • 50 g cukru pudru
  • 1/4 łyżeczki soli
  • 50 g masła
  • 2 żółtka
  • 1/2 łyżeczki pasty waniliowej albo ziarenka z połowy laski wanilii

  • dodatkowo - 40 g masła
  • 60 g cukru zwykłego 
  • 2 płaskie łyżeczki mielonego cynamonu
  •  
  • do smarowania - 1 białko
  • 1 łyżka mleka
  • do formy - 1 łyżeczka masła
  • 2 łyżki bułki tartej 

drożdżówka cynamonowa , ciasto , bułki maślane z cynamonem , moje wypieki
drożdżówka cynamonowa , ciasto , bułki maślane z cynamonem , moje wypieki
drożdżówka cynamonowa , ciasto , bułki maślane z cynamonem , moje wypieki
drożdżówka cynamonowa , ciasto , bułki maślane z cynamonem , moje wypieki

Jak zrobić cynamonowe bułeczki do odrywania?

ZACZYN - drożdże wkruszyłam do dużego kubka. Dodałam cukier, mąkę i lekko podgrzane mleko, rozmieszałam dokładnie i odstawiłam na 10-15 minut żeby drożdże zaczęły pracować.

CIASTO WŁAŚCIWE - do miski przesiałam mąkę z cukrem pudrem i solą. Dodałam miękkie masło i roztarłam je z mąkę. Wlałam spieniony zaczyn, żółtka i pastę waniliową. Zagniotłam miękkie ciasto. Wyrabiałam je 10-15 minut aż było gładkie i elastyczne. Uformowane w kulę odstawiłam w przykrytej misce na ok. 1 godzinę aby wyrosło i podwoiło swoją objętość.

Wyrośnięte ciasto odgazowałam lekko je zagniatając. Dla wygody podzieliłam na 4 części. Każdą rozwałkowywałam na podłużny placek grubości ok. 3 mm i wycinałam z niego kółka średnicy ok. 10 cm. Skrawki zagniotłam ponownie, też rozwałkowałam i wycięłam kolejne koła.

Kółka ciasta smarowałam roztopionym masłem i posypywałam cukrem wymieszanym z cynamonem. Składałam po 3 tak żeby zachodziły lekko na siebie. Zwijałam do środka, niezbyt ciasno, w rolkę i przecinałam w połowie wysokości. Połówki ustawiałam pionowo, przecięciem do dołu, w okrągłej formie średnicy 21 cm, wysmarowanej w środku masłem i wysypanej bułką tartą. Między poszczególnymi zawijasami zostawiłam nieco miejsca żeby ciasto miało miejsce na wyrastanie. Formę przykryłam i zostawiłam na ok. 30 minut żeby ciasto się napuszyło. Wierzch posmarowałam białkiem roztrzepanym z mlekiem.

Piekłam 30-35 minut w piekarniku nagrzanym do 180 st. C. Po upieczeniu można oprószyć leciutko cukrem pudrem.

Można wycinać z ciasta mniejsze kółka i ustawiać je w szerszej formie - ciasto będzie miało większą powierzchnię, ale będzie niższe.

drożdżówka cynamonowa , ciasto , bułki maślane z cynamonem , moje wypieki
drożdżówka cynamonowa , ciasto , bułki maślane z cynamonem , moje wypieki

5 komentarzy:

  1. Takie cynamonowe różyczki :) Zapach musiał zwalać z nóg :)

    OdpowiedzUsuń
  2. U nas ostatnio rządzą ucierańce z owocami ... ale taka drożdżówka też zawsze znajdzie chętnego ... pięknie wygląda:) Porywam przepis:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Moja Babcia takie robiła i z owocami w prodiżu mmm Boże jak za Nią tęsknię...Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  4. Hmm nie rozumiem o co chodzi z tym nacieciem... :( jak zroluje 3 sztuki razem mam je przeciac do polowy? Dobrze rozumiem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ruloniki, każdy z trzech krążków ciasta, trzeba przeciąć na pół i dopiero te połówki ustawić w formie, przecięciem do dołu

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger