Deser pomarańczowo ananasowy z nasionami Chia

Do Chia, czyli nasion szałwii hiszpańskiej, przymierzałam się od dawna. Słyszałam o nich wiele dobrego, ale jakoś nie miałam okazji spróbować. Ktoś pomyślał za mnie i kilka dni temu kurier przyniósł paczkę z prezentami od Sante. W środku były właśnie nasiona Chia, ostropest, którego też jeszcze nie znam oraz śliczne kubki do letnich koktajli. Uwielbiam prezenty! 

Na pierwszy ogień poszły właśnie Chia. Poczytałam trochę o tych nasionach i postanowiłam przygotować deser z owocami - lekki, świeży i orzeźwiający. Przyznam, że mimo obaw było bardzo smacznie więc na pewno Chia jeszcze się pojawią na blogu.

Sante ma w ofercie dużo ciekawych produktów, które niedawno miałam okazję poznać i wypróbować. Sernik z ksylitolem zamiast cukru był pyszny i zdrowszy niż zwykły. 

pudding z nasionami chia , ananasa , sok pomarańczowy , szałwia hiszpańska

 Co to są nasiona Chia? Chia to roślina zielna z rodziny jasnotowatych pochodząc z Meksyku i Gwatemali. Znali je i cenili już Aztekowie - uprawiali je równie chętnie co kukurydzę i fasolę. Nasiona Chia są bardzo wartościowe. Zawierają więcej kwasów omega-3 niż mięso łososia atlantyckiego, więcej żelaza niż szpinak i więcej wapnia niż mleko. Mają w sobie także więcej kwasu ALA niż nasze rodzime siemię lniane. Są bogatym źródłem białka, antyoksydantów, potasu, cynku, błonnika, magnezu i fosforu. Jedzenie Chia poleca się szczególnie kobietom bo zmniejszają występowanie raka piersi i szyjki macicy. Niestety, niektóre badania dowodzą, że u mężczyzn mogą powodować zwiększenie prawdopodobieństwa zachorowania na raka prostaty, ale takie ryzyko jest nikłe.

Dzięki dużej zawartości kwasów omega-3 jedzenie nasion Chia wspomaga nasz mózg więc poleca się je przy dużym wysiłku umysłowym. Poprawiają też pamięć. Poza tym działają uspokajająco, łagodzą objawy depresji czy demencji starczej. Korzystnie wpływając na funkcjonowanie wzroku.

Żywieniowcy i dietetycy zalecają spożywanie nasion chia wszystkim grupom wiekowym, kobietom w ciąży a także diabetykom. Docenią je sportowcy a także weganie i wegetarianie. Dzienna dawka nasion nie powinna przekraczać 3 łyżeczek.

 Jak przyrządzać nasiona Chia? To naprawdę bardzo proste. Suche nasiona Chia można namoczyć w dowolnym płynie - mleku, soku czy zwykłej wodzie. Mogą być składnikiem mieszanek muesli i dodatkiem do jogurtów. Można je mielić a następnie dodawać do wypieków. Są stosowane jako zagęstnik do zup i posypka do sałatek czy kanapek. Mają neutralny smak więc nie zmienią smaku dania.

pudding z nasionami chia , ananasa , sok pomarańczowy , szałwia hiszpańska
pudding z nasionami chia , ananasa , sok pomarańczowy , szałwia hiszpańska
pudding z nasionami chia , ananasa , sok pomarańczowy , szałwia hiszpańska

Pudding chia z pomarańczą, ananasem i bazylią

czas przygotowania: 20 minut
składniki na 3 porcje: 
  • 6 łyżeczek nasion szałwii hiszpańskiej Chia Sante
  • 150 ml soku pomarańczowego
  • 1-2 łyżeczki miodu malinowego

  • 1/4 świeżego ananasa
  • kilkanaście liści bazylii
  • 1 łyżka soku z cytryny
  • 1 łyżeczka miodu

Jak zrobić deser owocowy z chia? 

Wycisnęłam sok z pomarańczy, nie przecedzałam go. Do miseczki wsypałam nasiona chia, wlałam sok, wymieszałam i odstawiłam na ok. 15 minut. Po tym czasie dodałam miód do smaku i wymieszałam ponownie. Nałożyłam porcje napęczniałych nasion do kieliszków.

Ananasa obrałam ze skórki i pokroiłam w drobną kostkę. Bazylię posiekałam. Oba składniki wymieszałam doprawiając sokiem z cytryny i miodem. Owocową sałatkę wyłożyłam na wierzch nasion chia. Kieliszki wstawiłam do lodówki na przynajmniej 30 minut żeby deser się schłodził bo zimny smakuje lepiej.

prezent , bloger testuje , testowanie , nowości , test , współpraca


1 komentarz:

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger